Biografie

EVERT SCHELLENS, Eindhoven (1961), kunstschilder, autodidact

 

 images/evertschellens/Zelfportret-JPG_110.jpg 

 

GLACEERTECHNIEK 

Ik ben vanaf mijn twaalfde begonnen met olieverf. Het willen weten wat mogelijk is met olieverf en het naar de hand zetten ervan stond voorop, dus schilderde ik veel en bestudeerde ik de 'Oude Meesters' om te proberen hun werk te doorgronden en hun geheimen te ontsluieren. Ik kwam er achter dat het ging om veel te schilderen én vooral veel te tekenen. Mocht er dan al sprake zijn van geheimen dan bleek het werken met (half-)transparante olieverflagen daar het nog het meest bij in de buurt te komen.


Deze GLACEER-technieken bleken een veelvoud aan voordelen te hebben. De kleuren aangebracht op een droge verflaag, krijgen een grote diepte, rijkdom en helderheid. De dunnere lagen bleken mij in staat te stellen langer door te weken in één laag. Het gaf je het gevoel de verf onder controle te hebben en hierdoor was ik in staat te schilderen zoals ik het wilde hebben. Ik verkreeg dus een veel betere techniek en de schilderpartijen vervloeiden in elkaar, door deze manier van nat-in-nat-schilderen.

Het ging er mij niet om een bepaalde wijze van schilderen van een Oude Meester te kopiëren. Van alles wat ik van deze schilders heb geleerd, heb ik het beste eruit gefilterd en datgene overgenomen wat het beste bij mij paste en heb ik het me eigen gemaakt. Ik heb dus voor mezelf een praktische manier ontwikkeld om de glaceertechnieken toe te passen. Geen ingewikkelde methodes dus, alhoewel de opbouw van de kleuren altijd lastig blijft om onder de knie te krijgen of liever gezegd, in de vingers. Maar voor mij geen potjes met pigmenten, harsen, oliën en ingewikkelde en tijdrovende bewerkingen. Het glaceren is voor mij trouwens geen doel op zichzelf meer, maar een techniek die ik de ene keer meer toepas dan de andere keer of zelfs helemaal weglaat.



ONDERWERPEN

Ik ben in 1980 gaan lesgeven en ik heb dat tot 2003 met veel plezier gedaan. In dat jaar ben ik na Nuenen, Veldhoven, Alphen aan den Rijn, Leiden en Den Haag in de Bollenstreek neergestreken. Natuurlijk is dat ook te zien in mijn werk. De bollenvelden fascineren mij en niet alleen de periode april-mei waarin het bloeiseizoen op hun hoogtepunt is, maar ook zeker de periodes die erna komen of eraan vooraf gaan. Mijn sober palet is wat kleuriger en fleuriger geworden. Ook in mijn stillevens komen steeds meer kleurrijke partijen voor. In de stillevens met lappen stof is dat duidelijk te zien.

Er komt dus meer kleur in mijn werk, maar toch blijven de toonwaarden en dus de contrastwerking van licht en donker bepalend voor mijn schilderijen. Vaak werk ik in houtskool, één of meerdere studies uit, om te bepalen hoe de verdeling in licht en donker er uit moet komen te zien. In de uitwerking kan ik dan een realistische schilder zijn, maar wanneer ik begin met een schilderij kijk ik abstract. Zo overzie ik het beste de vlakverdeling.


Om onderwerpen heb ik nooit verlegen gezeten. Ik vind zoveel dingen het waard om te schilderen, als iets me grijpt dan kan het een onderwerp zijn. Ik voel mij op geen enkele manier gebonden en wil de vrijheid hebben om op allerlei manieren te experimenteren en andere wegen in te slaan. Ik ben zo op het oog daarmee niet erg van mijn manier van schilderen afgeweken, maar toch schilder ik het ene schilderij heel precies en wil ik het volgende werkstuk met een veel vlottere toets schilderen. Mijn schilderijen liggen dus tussen realistisch fijnschilderen en realistisch met een losse toets in en daar voel ik me prettig bij.
 

Kuubkisten

Zoals ik al eerder heb opgemerkt inspireert de Bollenstreek me tot het schilderen van alles wat ik zie als ik me hierin bevind. Op een dag werd ik gegrepen door een stapel kuubkisten in het land met erachter een veld vol blauwe druifjes. Ik moest dit schilderen (zie het resultaat op deze site), en ik snap achteraf dat kuubkisten het mij mogelijk hebben gemaakt om wat losser te werken. De kuubkisten hebben van zichzelf al iets abstracts, met die vlakken tegen elkaar, althans voor mij dan. Iets in mij werd altijd al aangetrokken tot platte vlakken en structuur, maar het was moeilijk om het plastische in mijn werk los te laten om zomaar 'plat' te gaan schilderen. De kuubkisten daarentegen kon ik als het ware realistisch schilderen, dus zonder het plastische op te geven en toch plat te werken, want die kisten waren al plat van zichzelf. De ene keer vind ik het gegeven van de kuubkist al abstract genoeg en wordt het resultaat 'realistisch' en een andere keer werk ik veel platter en laat ik kwaststreken staan wat te zien is in de het schilderij bovenaan deze pagina. Het schilderen blijft op deze manier spannend en uitdagend voor mij.

 


EXPOSITIES o.a.
 

Galerie 't Weefhuis, Nuenen: Alpha Nuova, Alphen aan den Rijn: Art Gallery Babylon, Den Haag: Museon, Den Haag:Wereldruiterspelen, Den Haag: Hofmakerij, Dordecht: Joconde's Kabinet, Den Haag: Grote Kunstmarkt en Galerie Het Oude Raadhuis, Warmond: Villa Santwijck, Hillegom: : Bloeiend Zijpe, 't Zand: Fluwels Tulipland: ZOMEREXPO 2017 - thema Water in Museum de Fundatie, Zwolle: Kleurenpracht van Museum de Zwarte Tulp en de Comparitie van Museum de Zwarte Tulp, Lisse.

 

Evert is aangesloten bij BulbFiction: een kunstenaarscollectief met vijf kunstenaars (fotografen en kunstschilders).




SCHILDERIJEN IN OPDRACHT
 

Naast mijn vrije werk, maak ik ook werk in opdracht voor particulieren en bedrijven.

Een greep uit enkele bedrijven die werk van mij hebben:

BNG

ERNST & YOUNG

MINISTERIE VAN FINANCIËN

MUSEON

RIJKSWATERSTAAT

STAALBANKIERS

 

Evert Schellens heeft samen met Elisa Pasmans de (digitale) galerie: 'ART.2.US', zie ook Facebook en Instagram.